Eris Varyantı Hangi Hisseleri Motive Etti? Pandemiden Hangi Sektörler Etkileniyor?
Borsa İstanbul’un 7 milyonu aşan yatırımcı sayısı ülke gündeminde önemli bir yer edinmesini sağlarken, gündemdeki gelişmelerin hangi hisse senetlerini veya sektörleri etkileyeceği sorusunu da gündeme getiriyor. 2020 yılında pandemiden ilk etkilenen hisse senetleri arasında yer alan deneyimli yatırımcılar, Fahrettin Koca’nın Eris varyantını açıklamasıyla hangi hisselerin yükseleceğini, hangi hisselerin düşeceğini araştırmaya başladı. Aslında Borsa o dönemde açıldı ve etkisini hisselerin hareketi ile gösterdi.
2020 yılı Kovid-19 salgını kabusuyla geçerken, 2021 yılında yaşadığımız etkiler artık geride kalırken, dünyada son aylarda yeniden sıkılaşmaya başlayan para politikası gibi pandemi önlemleri de dikkat çekiyordu.
15 Eylül sabahı 11 Mart 2020 gecesine benzer bir açıklamayla uyandık. Eris varyantı Türkiye’de de görüldü.
2020 yılında pandemiyle birlikte yeniden yükselişe geçen ancak son 2 yıldır metrobüs Zincirlikuyu durağına dönüşen Borsa İstanbul’da yatırımcı sayısı 7 milyon seviyesinde. Bu sayı 2020 yılı başında 1 milyon 240 bin iken 2022 yılı başında 2 milyon 3 bin oldu. Şu anda dediğimiz gibi 7 milyon gibi tarihi bir zirvede.
Pandemi söz konusu olduğunda durum sağlıktan ayrılamaz ve dolayısıyla bu durumun ilaç, laboratuvar gibi alanlarda iş yapan firmalara olumlu yansıyacağı algısı oluştu.
Pandemi kapanma demektir! Kapatmak, mutfağı terk etmemek ve stokta kalmak anlamına gelir. Bu durum gıda ve perakendecileri etkiledi.
Pandemi kapanma demek dediysek bırakın yurt içi, yurt dışı uçmayı, evinizden bile çıkamazsınız. Doğal olarak havacılıkla ilgili departmanlar da olumsuz etkilendi.
Bu orta makro perspektiften bakıldığında pandeminin son dönemde düşme eğilimine giren konut fiyatlarında bahçeli veya geniş yaşam alanına sahip olanların fiyatlarında olumlu bir farklılaşma yaratabileceği düşünülüyor.
Eğitimde “online” sürecin kokusunu alan pazarlarda, hatta geçimini yüksek öğrenimle sağlayan bölgelerde fiyat değişiklikleri yaşanabiliyor.
Otomobil fiyatlarındaki hızlı artış ihtiyaç olmadığı için aşağı yönlü etkilenirken, kapanma olmadığı takdirde güvenlik algısı nedeniyle de artışa dönüşebilir. Ayrıca 2020 yılı gibi üretim, tedarik ve lojistik sorunlar da yükselişi destekleyebilecek faktörler olabilir.
2020 yılı tecrübesiyle birlikte giyim bölümündeki yaratım değişimi yeniden eve yönelirken, bu alana dayalı birçok üründe online alışveriş de yeniden yükselişe geçebilir.
Teknolojik cihazlar, dijital platformlar ve online sistemler de bu haberle birlikte avuçlarında bir kaşıntı hissetmiş olabilir. Eklemek istediğiniz bir şey var mı?